zaterdag 7 mei 2011

Karma en vrije wil

Iedereen vraagt zich in zijn leven wel eens af waarom sommige dingen gebeuren, of waarom bepaalde tegenslag uitgerekend jezelf of mensen in je omgeving treft. Ik denk dat dat voor mij de aanleiding is geweest om ooit over karma na te gaan denken. Ik weet het eigenlijk niet eens precies meer, het is al zo lang geleden. Het idee van karma hangt sterk samen met dat van reïncarnatie. Van jongs af aan ben ik gestimuleerd om na te denken over waar het leven toe dient en over wat er na de dood gebeurt. Daarom denk ik dat ik eerder met het begrip reïncarnatie bekend was, karma volgt daar dan heel logisch uit.

Ik betrap mezelf er wel eens op dat ik het begrip karma - met name als het op mezelf betrekking heeft - nogal eens calvinistisch benader. Dat is natuurlijk juist niet de bedoeling, want het gaat niet om schuld en boete, maar om het uitwerken van consequenties die door je handelen zijn ontstaan. Onlangs las ik een artikel in het tijdschrift Motief, waarin deze twee manieren van denken tegenover elkaar gezet werden. Daardoor realiseerde ik me eigenlijk pas dat ik dat soms doe.

Ondanks dat je het één en ander op je bordje kunt krijgen door karma - wat dus een neutraal principe van oorzaak en gevolg is - kun je je leven echter wel degelijk sturen door middel van je vrije wil. Hierover gaat het komende symposium van Stichting I.S.I.S., oftewel het Theosofisch Genootschap. Ik help elk jaar mee als vrijwilliger op het symposium van dit genootschap. Mocht je geïnteresseerd zijn dan kun je hier meer lezen over de inhoud en organisatie ervan.