dinsdag 29 mei 2012

Mueslirepen

Waar Beer er niet voor terugdeinst om nog wel eens een vette hap te halen in de bedrijfskantine, neem ik graag een verantwoord tussendoortje mee naar kantoor. Toegegeven, een bedrijfskantine hebben wij niet, maar wel een Febo, McDonald's en legio andere snackbarretjes op loopafstand. Wat wil je ook, in het centrum van Amsterdam? Maar goed, daar ga ik dus nooit heen in mijn pauze. Naast mijn dagelijkse gezonde boterhammen en een stuk fruit, wil ik graag iets voedzaams en lekkers dat toch niet ongezond is. Dat blijkt ontzettend moeilijk te zijn, want ook in Liga's zit veel suiker en in een eenvoudige mueslireep van het huismerk zitten al zoveel vage toevoegingen dat je geen trek meer hebt. Gelukkig vond ik een lekker recept om zelf mueslirepen te maken, in het overigens zeer complete kookboek 'Gezond lekker eten'. Ik heb het een klein beetje aangepast aan de hand van wat ik in huis had.

Je hebt nodig:

200 gram fijne havervlokken
50 gram krenten of rozijnen
50 gram gehakte of gemalen amandelen of hazelnoten
50 gram gedroogde abrikozen of pruimen zonder pit
honing (of ahornsiroop)
de geraspte schil van een halve citroen
sesamzaad (liefst geroosterd)


Vermeng de havervlokken met de noten en spreid dit mengsel 1/2 cm dik uit op een bakplaat. 
Rooster deze circa 15 minuten op 150 graden, op de middelste richel van de oven.


Hak intussen de zuidvruchten tot moes en rasp de schil van de halve citroen.


Doe de honing in de deegkom en meng het nog warme vlokkenmengsel erdoor. 
Ik deed er dus ahornsiroop doorheen omdat ik daar nog een bijna volle fles van had staan en geen zin had om honing te kopen. Dat eten we namelijk verder nooit en dan staat het maar te staan. Dit vroeg echter enige aanpassing van het recept.


Maar anyway, we gaan vrolijk verder en voegen de rest van de ingrediënten toe, behalve het sesamzaad. Kneed alles tot een kleverige, nog wat rulle massa.


Vet de bakplaat in en bestrooi deze met sesamzaad. Verdeel te mueslimassa hierover en duw het (bijv. met de achterkant van een lepel) uit tot een plak van ongeveer 1 centimeter dik. 


Bedek nu de plak met een dunne laag sesamzaad en maak met een mes inkervingen in de plak, zodat je de mueslireepjes later makkelijk los kunt snijden.


En nu komt het: wanneer je met honing hebt gewerkt, verwarm je de oven voor op 150 graden. Schuif de bakplaat op de middelste richel van de oven en zet de oven uit. Doe de ovendeur dicht en laat de plak in een uur tijd hard worden. Daarna kun je de reepjes lossnijden.
Het blijkt dat ahornsiroop een stuk minder plakt dan honing en dat je de reepjes dan gewoon moet bakken alsof het koekjes zijn. Ik verwarmde de oven naar zo'n 200 graden en liet ze er 20 à 30 minuten in staan. Daarna goed laten afkoelen, desnoods in de koelkast. Dan zijn de reepjes hard genoeg om los te snijden. 


Een schoonheidsprijs verdienen ze misschien niet, maar ze zijn wel errug lekker, aardig vullend en ook nog gezond!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen