woensdag 3 augustus 2011

Lunchpauze - Himalaya

We blijven even in de Warmoesstraat, want nu je eenmaal de stomme sex- en drugstoeristenmeuk hebt getrotseerd, is het zeker de moeite waard om even bij Himalaya langs te gaan. Deze new-ageboekhandel ademt een heerlijk rustgevende sfeer. Er is een breed assortiment leesvoer over uiteenlopende religieuze en (semi-)spirituele stromingen en alles wat daarbij past, bijvoorbeeld een flinke kast kookboeken voor wie graag vegetarisch, veganistisch of bijvoorbeeld macrobiotisch wil eten. Ook is er een redelijke keus aan kinderboeken. Deels zijn dit bekende kaskrakers, maar voor een belangrijk deel zijn het kinderboeken die met spiritualiteit te maken hebben. Zelf heb ik er onlangs ‘Advaita sprookjes’ op de kop getikt, een prachtig geïllusteerd boekje voor kinderen vanaf ongeveer zes jaar, met sprookjesachtige verhalen waarin stilte centraal staat. Ik vind het erg knap hoe de auteur thema’s als reïncarnatie en het vergankelijke en onvergankelijke in jezelf in de verhalen heeft verwerkt, zonder uitleggerig of dogmatisch te worden. Verder verkoopt Himalaya dingen als wierook, meditatiecd’s, tarotkaarten en een bescheiden assortiment stenen.

Achterin de winkel is een gezellige theesalon, waar je even kunt uitrusten met een kopje kruidenthee of een vruchtensapje. Ook hebben ze heerlijke broodjes (hummus!) en zoetigheden, allemaal biologisch en heel verantwoord uiteraard.

2 opmerkingen:

  1. Nu begrijp ik waarom je Elementaire Deeltjes niet zo goed vond. Als ik het me goed herinner wordt daarin dit soort new-agegeneuzel belachelijk gemaakt...:)

    Ik kan mij in dezen goed vinden in de woorden van Jaap Goedegebuure: http://www.tirade.nu/?p=4740

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet niet precies wat je bedoelt met 'dit soort new age-geneuzel', maar ik kan me daar niets van herinneren uit 'Elementaire Deeltjes'. Waar ik triest van werd, was de vele doelloze seks in het boek. Dat heb ik toch al eens verteld?

    BeantwoordenVerwijderen