woensdag 28 september 2011

Lunchpauze - Van der Linde


Als je het niet weet, loop je er straal voorbij. Temidden van de schreeuwerige winkelpuien op de Nieuwendijk zit, ongeveer ter hoogte van de Hema, de banketbakkerszaak Van der Linde. Dankzij de verhalen en vooral de traktaties van sommige collega’s ontgaat dit winkeltje mij niet meer wanneer ik door deze drukke winkelstraat loop! Het is een heel smal winkelpand, met boven de ingang een uithangbord in nogal gedateerde opmaak. Veel Amsterdammers komen hier in hun lunchpauze een kroketje halen, of op een zonnige dag een bekertje slagroomijs. Dat zit gewoon in een sober plastic koffiebekertje, maar smaakt zeer ambachtelijk. De insteek van deze zaak is duidelijk: geen opsmuk, het draait om de kwaliteit van de producten.
Heb je wat te vieren, dan zijn de slagroompijpjes van Van der Linde een echte aanrader. Het zijn een soort mergpijpjes, maar in plaats van cake zit het marsepeinen omhulsel vol met slagroom. Nog zo’n heerlijke specialiteit van dit kleine bakkerijtje.

Dit was het laatste blogje in de serie Lunchpauze, waarin ik bijzondere winkeltjes in Amsterdam beschreef die ik soms in mijn halfuurtje lunchpauze  bezoek. Wil je alle pauzewinkeltips nog eens lezen? Klik dan hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten