zaterdag 1 september 2012

Groene voeten

Voor zijn verjaardag kreeg Beer onder meer het Groenevoetenspel. Je kunt het op verschillende manieren spelen en gemakkelijk ergens mee naartoe nemen. Ik heb nog een soortgelijk spel voor hem gekocht, het Billenblootspel. Dat is niet zo ranzig als het klinkt, maar een spel waarin filosofie en argumentatie centraal staan. Bij het Groenevoetenspel gaat het erom na te denken over milieuvriendelijk gedrag. In de hoop dat mensen dat dan ook in de praktijk brengen, natuurlijk.

Beer en ik vinden het fijn om te filosoferen, maar in onze dagelijkse routine schiet dat er nog wel eens bij in. Vaak zijn we te moe en als je elkaar al een aantal jaar kent, weet je elkaars mening vaak ook wel. Het is dan soms moeilijk een aanleiding te vinden voor een echt gesprek. Deze spellen met filosofische vragen en argumentatie-opdrachten leken me daarom wel wat voor ons. We kenden dat al van het Wereld van Sofie-spel, maar onderhand hebben we alle filosofeervragen daarin al drie keer gehad. 

Het eerste potje Groenevoetenspel leverde me meteen al een nieuw inzicht over Beer op: hij maakt zich minstens eens per maand ernstige zorgen over de toekomst van onze planeet. We zijn altijd erg geïnteresseerd in dingen die de wereld beter, mooier en gezonder maken. Door die focus zie ik zelf om me heen diverse duurzame dingen. Maar Beer is anders: hij leest veel over politiek en laat zijn gedachten nogal eens bepalen door 'de actualiteit'. Aangezien goed nieuws doorgaans geen nieuws is, zal hij daar inderdaad vaak niet vrolijk van worden.

En dus heb ik besloten te proberen om Beers focus te verleggen. Er zijn genoeg mooie initiatieven om ons heen, maar je moet er wel oog voor hebben. Mijn streven is hem elke dag kennis te laten maken met iets hoopgevends qua duurzaamheid, samenleving of iets dergelijks. Daarvoor raadpleeg ik media als De Betere Wereld, Krant van de Aarde, Ode, Ecoweetjes en Aardespiegel. Maar elke dag iemand opbeuren is veel, dus alle hulp is welkom! Wie weet er nog meer van dit soort bronnen? Je kunt ze hieronder kwijt bij de reacties. Alvast bedankt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten