zaterdag 9 juni 2012

Heldenverhaal

Van sommige mensen kun je in één zin zeggen wat je zo bijzonder aan hen vindt. Soms bewonder je iemand vanwege één specifiek talent of kenmerk, dan weer bewonder je iemand in het algemeen, 'als mens'. Als je even nadenkt, kun je dat vaak vrij compact omschrijven.

Wat ik misschien wel het meest bewonderenswaardig vindt, is wanneer iemand zich opstelt om een doorgeefluik van spirituele kennis te zijn, zoals bijvoorbeeld Rudolf Steiner, maar ook Helena Petrovna Blavatsky. Het is in mijn ogen een heldendaad om je leven zo volledig in te richten om anderen verder te helpen, zoals zij hebben gedaan.

Het leuke aan Steiner vind ik dat hij niet alleen in filosofisch opzicht, maar ook in praktische zin heel veel in de wereld heeft gezet en zich daarmee dienstbaar heeft gesteld aan het helpen van andere mensen. Er zijn zoveel gebieden waarop spiritualiteit een concrete plaats in het aardse leven heeft gekregen, door impulsen die hij gegeven heeft. 

Neem nou de Vrije School, waar kinderen op de eerste plaats plezier in leren wordt bijgebracht en waar ze zich niet alleen cognitief, maar in veel bredere zin kunnen ontwikkelen.
Of de antroposofische gezondheidszorg, waar veel meer naar de mens als geheel wordt gekeken in plaats van naar een geïsoleerde kwaal. Alles hangt met alles samen. Dat zie je ook weer terug in de biologisch-dynamische landbouw, waarin je met de aarde meewerkt en daardoor gezonder, kwalitatief hoogwaardiger voedsel kunt verbouwen. 

Rudolf Steiner ontwierp ook een soort politiek, sociaal-maatschappelijk systeem: de sociale driegeleding. Ik moet zeggen dat ik daar nog niet echt veel van weet, maar dat daarin onder andere verschillende functies aan het geld worden toegekend, waardoor geld een andere waarde krijgt in de maatschappij. 

Ook op het gebied van kunst heeft Steiner het nodige aangereikt. Allereerst natuurlijk de euritmie, waarmee je als in een soort dansante beweging laat zien wat leeft in de woorden of in de muziek.
Prachtig om naar te kijken vind ik dat en het is ook nog eens fijn en heilzaam om zelf te doen. Daarnaast schreef hij de vier zogenaamde mysteriedrama's: vier toneelstukken waarin in feite de hele antroposofie wordt uitgelegd. En dan is er nog de organische architectuur, met prachtige gebouwen zoals het Goetheanum

Hoewel hij niet erg oud is geworden, heeft Rudolf Steiner ontzettend veel kennis nagelaten. Tijdens zijn leven heeft hij veel gereisd om overal voordrachten te kunnen houden en mensen te kunnen spreken. Onlangs las ik zijn biografie, daaruit kreeg ik een duidelijk beeld van Steiners tomeloze inzet, ondanks tegenspoed of tegenwerking van anderen, om leringen te verspreiden waarvan hij dacht dat de mensheid er wat aan had. Dat vond ik best een indrukwekkend verhaal en daarom kies ik hem als held voor de lege pagina in mijn Heldenboek

3 opmerkingen:

  1. de biografie van Steiner. Ik zet hem ook gewoon op mijn leeslijst erbij hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zéker ook mijn held, Steiner. Maar dat wist je vast al... ;o))

    BeantwoordenVerwijderen