donderdag 18 oktober 2012

Het raadsel Spinoza

Nu ik weer wat meer tijd voor mezelf heb, wil ik meer gaan lezen. Dat heb ik de afgelopen tijd weinig gedaan in verhouding met de lange lijst 'nog te lezen boeken' in mijn hoofd. Vorige week begon ik met de roman 'Het raadsel Spinoza' van Irvin D. Yalom.

Yalom vervlecht in zijn boek twee verhalen waarin Spinoza en zijn filosofie een rol spelen. Het ene verhaal gaat over het leven van Spinoza zelf, het andere speelt in de twintigste eeuw.

We ontmoeten de jonge Spinoza kort voordat hij in de ban wordt gedaan door de Joodse gemeenschap. Door de gesprekken die hij voert, krijgen we een heldere inleiding op zijn gedachtegoed. Als blijkt dat twee mannen die hem om hulp hebben gevraagd, mogelijk juist verraders zijn, wordt het echt spannend. En hoewel Spinoza na zijn banvloek vrijwel als een kluizenaar leefde, beleeft hij in deze roman nog genoeg waardoor je graag verder wilt lezen. 

Het andere verhaal brengt ons bij de nazi's in de Tweede Wereldoorlog. Waarom waren zij zo gefascineerd door Spinoza's ideeën en roofden ze zijn bibliotheek leeg, maar verbrandden ze zijn boeken niet? Hoewel ik eigenlijk niet zo in de nazi's geïnteresseerd ben, bleek dit deel minstens zo spannend. 

Leuk is ook om achteraf te lezen welke historische gegevens de auteur heeft gebruikt en wat hij erbij heeft verzonnen. Door zijn achtergrond als psychiater meent Yalom bijvoorbeeld een goed beeld te kunnen geven van een psychoanalytische sessie met nazikopstuk Alfred Rosenberg. 

Al met al is 'Het raadsel Spinoza' een aanrader voor wie van spannende verhalen houdt en graag eens met Spinoza kennis wil maken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten