vrijdag 30 december 2011

Deze week zag ik... heilige nachten

De dertien nachten tussen kerstavond en Driekoningen worden ook wel de dertien heilige nachten genoemd. In deze periode blijft de lengte van de dagen een aantal dagen constant, daarmee lijkt het of de zon even 'op de plaats rust houdt'. Van oudsher wordt dit gezien als een periode waarin 'de hemel openstaat' en waarin je makkelijker contact kunt maken met geestelijke werelden.

Bij de WinterVuurplaats hoorde ik voor het eerst over het bijzondere karakter van deze periode. Jarenlang stond er elke winter een zogenaamde ger ( = mongoolse tent) met houtkachel op het landgoed De Reehorst in Driebergen, waar tijdens de dertien heilige nachten van alles te beleven viel. Dit jaar is er helaas geen WinterVuurplaats, wat voor mij aanleiding gaf om zelf op zoek te gaan naar verdieping van deze periode.

Die verdieping vond ik in het boekje 'Dertien heilige nachten' van Guurtje Kieft. Het is heel laagdrempelig geschreven en bedoeld voor jonge mensen en mensen die verder nog niet zoveel weten over de heilige nachten. In dit boek geeft Kieft een aantal suggesties om elke dag met de dertien heilige nachten aan de slag te gaan, oplopend in moeilijkheidsgraad. Het schijnt dat elke droom tijdens deze nachten, grofweg staat voor een maand in het jaar. Dus de eerste droom voor de eerste maand, enzovoort. Het zou dus raadzaam zijn om 's ochtends bewust je dromen te proberen te herinneren en deze liefst te noteren in een schriftje. Verder staan in het boekje bijvoorbeeld teken-  en meditatieopdrachten. Ik ben maar eens begonnen met de dromenopdracht, maar het is wel raadselachtig hoe de triviale dingen die ik droom een voorspellende waarde zouden hebben...


Kijk mee met de andere DWZI'ers bij Merula

4 opmerkingen:

  1. ook nooit geweten wat de heilige nachten betekenen! Inderdaad wel interessant om daar wat meer vanaf te weten. sweet dreams!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. siem z'n papa is lichttechnicus (theaters, concerten en festivals enzo) Op dit moment tourt hij met de woezel&pip theater voorstelling en konden we dus gezellig op bezoek komen en kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goh, nooit van gehoord, daar ga ik eens naar op zoek. En m'n droom van gister en vannacht moet ik dus maar opschrijven begrijp ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zie alweer uit naar de dagen die lengen. Fijne jaarwisseling.

    BeantwoordenVerwijderen