vrijdag 2 november 2012

Mijn alternatieve allerzielen

Het is de week van Halloween, Allerzielen en Allerheiligen. Halloween is de laatste jaren ontdekt door de commercie en wie een willekeurige Xenos of Blokker binnenloopt, stuit op allerlei prullaria om dit feest luister bij te zetten. Het is vooral een commercieel circus aan het worden en voor de meeste mensen - mezelf incluis - is het onduidelijk wat de diepere gedachte achter 'trick or treat' moet zijn. Waarom moeten er eigenlijk kort achter elkaar twee van die feesten zijn waarbij kinderen langs de deuren lopen met een lampion? Het duurt niet lang of Halloween en Sint Maarten gaan dezelfde strijd met elkaar aan als Sinterklaas en de Kerstman. 

Maar goed, dit moest geen zeikerig stukje over commercie worden. Ik heb laatst gelezen dat Halloween oorspronkelijk een katholiek feest is. De uitgeholde pompoenen met lichtjes erin zouden de zielen van de overledenen vertegenwoordigen en ook tijdens de verkleedpartijen in de avond voor Allerzielen werden de gestorvenen uitgebeeld. Het was dus - evenzeer als Allerzielen - een feest om de doden te herdenken. Hier vinden we ook weer paralellen met het oude Keltische feest Samhain, waarbij de doden worden vereerd. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat in deze periode de sluier tussen de wereld van de levenden en de wereld van de doden dan het dunst is. Ik vind zulke tradities razend interessant, maar ben er onvoldoende in thuis om zoiets echt fanatiek te vieren. 

De afgelopen dagen was ik bezig met het schilderen van een linnenkastje dat ik van mijn oma heb geërfd. Terwijl ik daarmee bezig was, dacht ik aan haar en aan hoe zij het gebruikte. Hoe het op de zolderkamer stond in het huis van mijn grootouders. Ik mis mijn oma en even was het alsof ze een stukje dichterbij me was. Of toch juist ook weer niet, omdat ik alles waaraan ik dacht niet meer met haar kan delen. Op deze manier was ik de afgelopen dagen op mijn manier met mijn eigen doden bezig en viel dat 'toevallig' samen met de periode van deze vieringen. Hoe toevallig zou dat zijn? 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten