donderdag 15 november 2012

Schlijper

Door een berichtje in de krant belandde ik op de website schlijper.nl, waarop fotograaf Thomas Schlijper dagelijks nieuwe foto's post, die hij al wandelend door Amsterdam maakt. Heerlijk klikkend op de site waan je je (voornamelijk) in het alledaagse Amsterdam, compleet met de minder elegante beelden van de stad, zoals straatopbrekingen en andere werkzaamheden. Het valt hem op hoe het leven daaromheen vrolijk verdergaat en die foto's doen me ook denken aan die andere straatfotograaf die juist in de ruwe randjes van een stad veel schoonheid ziet. 

Meteen raak ik geïnspireerd om voor mijn eigen stad zo'n mooie site te maken, met elke dag nieuwe foto's. Ik weet van mezelf dat daar niets van terechtkomt, maar een willekeurige woensdagmiddagwandeling leverde toch flink wat aardige straatfoto's op. Het is heerlijk wanneer je met je camera door de stad loopt en in vrijwel alles een mooi plaatje kunt zien. In tegenstelling tot Schlijper durf ik niet zomaar een romantisch stelletje te fotograferen, of die student met die hippe groene broek of die maffe lange zwarte jas (ook niet als ik meters lang achter hem loop). Schlijper legt uit: "Als ik in een sombere bui ben, fotografeer ik alleen gebouwen. Als ik me iets beter voel, doe ik beessies. En als ik echt goed in mijn vel zit, kan ik de confrontatie met de mens aan." Blijkbaar moet ik nog een drempel nemen...

  
 
  

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten