donderdag 2 februari 2012

Maria Lichtmis


Vandaag is het Maria Lichtmis: het einde van de donkere tijd. Hoewel het nu natuurlijk hartstikke koud is buiten, merk je al dat de dagen weer langer worden. Het is een soort nieuw begin, dat vaak gepaard gaat met een grote schoonmaak. Hier in huis is die nog niet écht op gang gekomen, al heb ik wel een beetje opgeruimd en gaat bijvoorbeeld de slinger met kerstkaarten weg, die de hele maand januari nog in onze woonkamer heeft gehangen. Ondanks de kou was het toch een erg zonnige dag vandaag. De zon scheen fel en warm in onze huiskamer. Dat was zo fijn dat ik helemaal een feestelijk gevoel kreeg.

Ook is het een symbolisch gebruik om op die dag alle kaarsresten die je in de afgelopen tijd hebt verzameld, om te smelten en er drijfkaarsjes van te maken. Op die manier laat je - weliswaar in een schaal met water - het licht uit de donkere dagen wegdrijven, dat heb je immers niet meer nodig nu de dagen lengen. Met name in Noord-Europa schijnt men met Maria Lichtmis pannenkoeken te eten. Waarom ze dat precies doen, weet ik eigenlijk niet. Maar omdat ik beter ben in pannenkoeken bakken dan in kaarsresten omsmelten en Maria Lichtmis graag luister bij wilde zetten, aten Beer en ik vanavond pannenkoeken.



1 opmerking: