zondag 26 februari 2012

Linzen, gierst en pastinaak

Het zou een eigentijdse versie van dit nummer van drs. P. kunnen zijn, maar het is slechts een blogje over wat zich zoal in onze keuken afspeelde de afgelopen week. Omdat er vrienden kwamen eten (die zelf heel goed kunnen koken), dook ik weer eens in mijn kookboeken, op zoek naar een origineel recept. En passant zag ik ook verschillende recepten met pastinaak. Nu is het altijd een dilemma als er mensen komen eten: hoe experimenteel wil je het maken? Enerzijds is de verleiding groot om een succesnummer te maken dat zeker lukt, maar anderzijds wil je mensen toch niet elke keer hetzelfde voorzetten en is het leuk om er toch een beetje werk van te maken. De clou is natuurlijk om het bijzondere gerecht dat je voor ogen hebt al eens eerder te maken op een doordeweekse dag, maar dan is het op een speciale dag niet zo bijzonder meer.

Voor de vrienden in kwestie werden het dus niet de pastinaken, maar een kruidige kikkererwtencurry. Leuk hoor, ik was echt nieuwsgierig naar die dingen, maar ik had ze nog nooit gegeten. Straks bleken ze heel vies... Onze supermarkt bleek ze wel in het assortiment te hebben en omdat ik net gezien had dat ik daar dus veel recepten voor had, nam ik ze toch mee. Dat kwam goed uit toen de Toneelman verderop in de week bij ons kwam eten. Bij hem eten we altijd spannende dingen, zoals gierst, linzen en tofu en ik had zelf juist ook een zak gierst gekocht om daar eens mee te experimenteren. 

Ik wist niet zo goed wat ik zou koken toen de Toneelman kwam. Toch maar weer pasta met de garantie dat het lekker is? Of zo'n pastinaakreceptje proberen? Al filosoferend nam hij het roer over en ging met de gierst, pastinaak en nog wat groenten aan de slag in onze keuken. Met wat meel, boter en kruiden maakte hij er nog een smakelijk sausje bij. "Doe maar of je thuis bent," zei ik toen hij mijn kruidencollectie en koelkast wilde inspecteren. "Hè, nou ben ik echt op bezoek!" was zijn reactie bij het zien van schijnbaar (deels) allerlei andere kruiden dan hij zelf in huis heeft. Aan tafel spraken we verder over vergeten groenten (hoe kan het toch dat zoiets lekkers als pastinaak gewoon vergeten is?), verschillende soorten linzen en wat al niet. Dus schafte ik dit weekend ook maar eens een zak rode linzen aan. De linzensoep die ik er vanavond van maakte, heeft echter nog wat verfijning nodig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten